Wijs Samen Sportief

stichtingsamensportief WIJS samen sportief in Veldhoven

Dag allemaal,

Op dinsdag is er altijd een les van Wijs Samen Sportief. Wijs Samen Sportief richt zich op kinderen in de leeftijd van 9 t/m 12 jaar oud en geeft kinderen de kans om te werken aan hun zelfvertrouwen, gezondheid en plezier te hebben in bewegen. Een les van WIJS duurt 1.5 uur per week en bestaat uit sport, voedingsspelletjes en coaching opdrachten. De lessen worden gegeven door een sportleraar, een diëtist en een kindercoach. Deze week mocht ik een les mee kijken. De groep is vandaag opgesplitst in 3 groepen waarbij 3 verschillende onderdelen van pas zijn gekomen.

De kinderen hebben tikkertje met een bal gedaan bij de sportcoach. De groep stond uit elkaar met 1 tikker in het midden. De bal werd overgegooid zodat de tikker in beweging bleef. Als je de bal vast hebt ben je vrij. Maar je moet goed overgooien anders kan de tikker iemand anders aftikken. De kinderen waren super enthousiast en zaten vol energie.

De andere groep was met een voedingsspel bezig. Het spel werd gecombineerd met een parcours en een gedeelte voeding. De kinderen moesten voordat ze van start gingen een formulier invullen over de schijf van 5. Welke voedingsstoffen moet je binnen krijgen en welke hoeveelheid mag je dagelijks hebben? Tijdens het parcours moesten ze eerst over een bank balanceren, touwtjespringen, 5 situps doen en naar het einde rennen. Ze waren super fanatiek en deden goed mee met het spel. Aan het einde van het parcours lagen kaartjes met daarop producten van eten op de grond. Tijdens het spel werkte ze in twee groepen om samen te werken. Ze moesten per groep de producten van de schijf verzamelen. Ik heb een tijdje meegekeken en de kinderen wisten goed waar de producten in de schijf van 5 thuishoorden. Ze hebben veel geleerd van de diëtiste.

De laatste groep was bezig met het bepalen van een doelstelling. De volgende les die ze hebben gaan ze kijken of ze de doelstelling hebben gehaald en of ze goed op weg zijn. De doelstelling kan sport gerelateerd zijn maar ook wat je in het dagelijks leven doet.

Het was leuk om te zien hoe de kinderen bezig waren met de activiteiten. Ze waren fanatiek aan het sporten en wilde graag nieuwe dingen leren. Wat een kanjers zijn het!

Ben jij enthousiast geworden over Wijs Samen Sportief of andere projecten die wij bij Stichting Samen Sportief doen? Kijk dan eens op onze website:
https://www.stichtingsamensportief.nl/. Opgeven voor onze activiteiten kan ook via de website.

Luuk (stagiair Stichting Samen Sportief)