Sport 2 School Atletiek

stichtingsamensportief Sport 2 School

Dag lezers,

Vandaag heb ik een kijkje genomen bij een les atletiek. Deze periode heeft elke klas 4 lessen atletiek om kennis te maken met de sport. Dit was de tweede les atletiek. De kinderen waren super enthousiast en hadden er veel zin in. Voor dat de les was begonnen waren ze al druk bezig met het parcours om de oefeningen uit te testen. Ze konden niet wachten om te beginnen.

De les begon met een korte warming-up om de kinderen lekker in beweging te brengen. De oefening was schaduwlopen. Degene die vooropliep had de leiding en mocht zelf een route maken door heel de zaal. De achtervolgers moesten precies nadoen wat degene die vooropliep deed. Na een minuut wisselde het elkaar af totdat iedereen een keer voorop mocht lopen. Wat een creatieve dingen heb ik daar gezien!

Na de warming-up was de klas in 4 groepen verdeeld met 4 verschillende oefeningen. Oefening 1 was verspringen op een dikke mat. Er waren twee afstanden, zodat de kinderen zelf konden kiezen hoever ze wilde springen. Oefening 2 was hordelopen, hierbij waren ook weer 2 verschillende hoogtes voor extra uitdaging. Oefening 3 was springen op kleine matjes. Er lagen 6 kleine matjes op de grond met verschillende afstanden tussen de matjes in. Oefening 4 was hoepelloop. De afstand tussen de hoepels was in het begin minimaal en werd steeds moeilijker hoever je het parcours naderde. De kinderen waren super actief bezig en je zag nadat ze het een aantal keer hadden gedaan vooruitgang boekte met de oefeningen.

Nadat we de 4 oefeningen hadden gedaan was er nog een spel. Er stond in elke hoek een paal met daaronder memoriekaartjes. Het doel van het spel was om een rondje te rennen om alle palen heen en als je groepje bij je eigen paal was mocht het groepje 2 memoriekaartjes omdraaien. Het groepje wat als eerste alle memoriekaartjes compleet had was de winnaar. Wat een spannend spel was dat zeg. De leerlingen rende zo hard!

Het laatste spel, het lijnenspel. In de gymzaal staan verschillende lijnen op de grond. Voor dat het spel was begonnen zijn de lijnen uitgelegd met verschillende soorten cijfers. De leraar roept een cijfer, 1 t/m 5. Wie als laatste op de lijn kwam wat geroepen was moest gaan omkleden. Er bleef 1 leerling over en die had het eindspel gewonnen. Knap gedaan allemaal!

Het was super om te zien hoe de kinderen bezig waren met de oefeningen. Ze deden goed mee en vonden het super leuk om kennis te maken met de sport atletiek. Op 19 mei is er een finale dag. Hier komen de kinderen van alle basisscholen in Veldhoven bij elkaar om te strijden tegen elkaar.

Wil je nog meer blogs lezen over wat Stichting Samen Sportief allemaal doet? Neem gerust contact met ons op of kom een kijkje nemen.

Luuk (stagiair Stichting Samen Sportief)